Ontdek onze toolkit
Enkele tools uitgelicht
Een van de leukste dingen van werken bij Architechts is dat we continu van elkaar en onze klanten leren. Zo helpen wij met onze toolkit IT-organisaties naar het hoogste niveau te brengen. Maar hoe werkt het? Hoe kan onze toolkit helpen om meer bedrijfswaarde te creëren? Laat me dit kort toelichten.
Toolkit: klant centraal!
De vragen van onze klanten gaan over geheel nieuwe IT-omgevingen, maar ook over uitdagingen waarvoor met slimme IT-bouwstenen snel een specifieke oplossing kan worden geïntegreerd.
Soms hebben klanten geen idee wat hun probleem echt is, of hoe ze hun probleem kunnen oplossen. De belangrijkste uitdaging is dus om te ontdekken wat onze klanten écht nodig hebben en hoe we de oplossing tot leven kunnen brengen met de meeste impact.
Toolkit in een notendop
Voordat we een nieuwe oplossing opleveren, doorlopen we 4 fasen die de kern vormen van onze toolkit:
1. DISCOVER
We ontwikkelen empathie voor het echte probleem en de betrokken mensen, processen en technologie.
2. DESIGN
We “connect the dots” en co-creëren de eerste contouren van de oplossing. We testen zo snel mogelijk.
3. DEVELOP
Wij bouwen, testen en leveren. Hier vindt het grootste deel van de applicatie-ontwikkeling plaats.
4. DELIVER
We lanceren en implementeren de oplossing. Natuurlijk is de acceptatie van applicaties de sleutel tot digitale impact.
Toepassing
Als voorbeeld zal ik enkele stappen laten zien die ik onlangs heb uitgevoerd in de discover-fase. Als Architechts staan we voor digital impact en we geloven dat we deze impact kunnen optimaliseren door een IT-omgeving zo flexibel, beheersbaar en wendbaar mogelijk te houden. Een IT-oplossing is immers pas succesvol als deze bijdraagt aan de lange termijn bedrijfsdoelstellingen en IT-visie!
Dialoog voorop
Bij de start van een nieuwe opdracht voeren we altijd intensieve dialogen met de klant om inzicht te krijgen in de uitdagingen, problemen en wensen. Het belangrijkste resultaat hier is een duidelijk begrip van het probleem, de bedrijfsdoelen en het IT-landschap om samen een IT-visie te creëren.
IT-visie
Dus hoe co-creëren we zo'n IT-visie? Gek genoeg, erg low-tech. In een van mijn recente opdrachten ben ik samen met de opdrachtgever dit traject ingegaan. We begonnen met een brown paper sessie.
Een brown paper sessie is een workshop waarbij een brown paper op de muur wordt geplakt en alle betrokkenen actief bezig zijn met het plakken van post-its. Het doel hiervan is dat alle stakeholders een gelijke inbreng hebben.
Visualiseren
Nadat de IT-visie klaar was, brachten we de huidige situatie, KPI's en optimalisaties in kaart door interviews en sessies met de medewerkers. Dit resultaat is vastgelegd in procesflows en een architectuur van de huidige IT-omgeving.
Door de processen en optimalisaties in kaart te brengen wordt zichtbaar waar de uitdagingen liggen en hoe wij als Architechts kunnen helpen om de IT-omgeving te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen! Meestal presenteren we dit aan het einde van de discovery-fase in een visueel verslag.
Benieuwd naar meer?
Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Duik eens in onze toolkit en houd onze blogs in de gaten, want regelmatig zullen we meer uitleg geven over onze way of working!
Jolien Knipping
Business Consultant