AI-gedreven supply chain


10 use cases

Wat heeft AI in petto voor impact makers in de logistiek en supply chain? In deze nieuwe blogpost verkennen we 10 impactvolle AI use cases die illustreren hoe AI uw supply chain voordeel kan bieden!

Smart inventory & pricing

AI-analyse van historische verkoopgegevens, seizoenspatronen en marktvraag maakt nauwkeurige voorspellingen mogelijk. Hierdoor kan de voorraad worden geoptimaliseerd, wat leidt tot minder tekorten en overbodige voorraad.

Bovendien kan AI dynamische prijsstrategieën aanpassen (dynamic pricing, bv. in unattended retail) op basis van real-time marktomstandigheden en voorraden, waardoor bedrijven concurrerender worden en consumenten op maat worden bediend.

Intelligente chatbots
Chatbots, aangedreven door AI, verbeteren de klantenservice door snelle reacties op klantvragen en zelfs complexe problematiek te bieden. Ze kunnen bestellingen volgen, levertijden verstrekken en steeds vaker complexe servicevragen behandelen.

Dit verhoogt de klanttevredenheid, vermindert wachttijden en optimaliseert de interactie met klanten en leveranciers in hele E2E supply chain.

98% van de supply chain leiders gelooft dat AI een kritieke rol in de operatie gaat spelen en gaat de investeringen de komende 3-5 jaar flink opschroeven.
— Supplychaindigital.com

Automated documents
AI kan documentcreatie automatiseren door inzichten uit supply chain-gegevens, sales- en marketingdata te gebruiken. Dit vermindert de tijd die nodig is voor het opstellen van contracten, voorstellen en andere documenten.

Het minimaliseert menselijke fouten en zorgt voor consistentie in documentatie, wat essentieel is voor een efficiënte supply chain.

Demand forecasting
AI-aangedreven prognosetools maken gebruik van gegevens van klanten, leveranciers, fabrikanten, distributeurs en IIoT om vraag- en aanbodfluctuaties te verminderen. Dit helpt bij het verminderen van voorraadtekorten, achterstanden en verspilling.

De integratie van gegevens uit forums, social media en online bronnen belooft in de toekomst een innovatieve cross-reference voor koopintenties en mogelijke knelpunten.

Regionale decision-making
Elke regio in de internationale keten heeft zijn unieke evenementen, weersomstandigheden, verkeerspatronen, feestdagen en trends. Supply chain AI integreert deze lokale data en stelt impact makers in de supply chain in staat om meer geïnformeerde en precieze beslissingen te nemen.

AI optimaliseert voorraadniveaus en distributieplannen op basis van lokale context, waardoor de algehele efficiëntie wordt verbeterd. Cloudgebaseerde AI/ML kan deze gegevens supersnel analyseren en hier zelfs automated decision-making op toepassen.

Duurzame routeplanning

Door variabelen zoals verkeersomstandigheden, weersverwachtingen en wegafsluitingen in overweging te nemen, automatiseert AI de identificatie van de meest efficiënte én duurzame routes voor transport. Het weergeven van diverse scenario’s stelt decision makers in staat om een hele bewuste keuze te maken.

Dit leidt tot optimale bezorgtijden, betere klanttevredenheid, succesvolle last-mile delivery, kostenefficiënt transport en minimalisering van CO2.

Sales & Operations Planning

AI-oplossingen helpen bij het optimaliseren van S&OP. Met de juiste AI integreren we gegevens van verkoop, marketing, productie en distributie om gezamenlijk meer nauwkeurige en uitgebreide plannen te creëren.

Deze harmonisatie stemt bedrijfsstrategieën af tussen afdelingen, optimaliseert de toewijzing van middelen en verbetert de responsiviteit op verschuivingen in marktvraag en -omstandigheden. Het verbetert ook de samenwerking tussen afdelingen en verhoogt de efficiëntie van de hele supply chain.

Kwaliteitsmanagement

AI-analyse van productiegegevens, kwaliteitscontroles, historische gegevens en externe gebeurtenissen helpt bij het identificeren van afwijkingen en potentiële kwaliteitsproblemen. Het stelt bedrijven in staat zich voor te bereiden op onvoorziene omstandigheden.

Door vroegtijdig in te grijpen, minimaliseert AI het risico op defecte producten en verbetert het de algehele productkwaliteit, wat de klanttevredenheid verhoogt en kosten onder controle houdt.

Preventive maintenance
Geïntegreerde IoT (IIoT) verzamelt real-time gegevens van machines en assets in de keten, terwijl AI voorspellende analyses uitvoert om onderhoudsbehoeften te identificeren. Dit minimaliseert ongeplande downtime, verlengt de levensduur van machines en optimaliseert de productie-efficiëntie en supply chain performance.

Juist de samenhang en integratie tussen cloud, IoT en AI biedt hier grote verbeteringen om uitval te voorkomen. En beter nog, onderhoud wordt pro-actief uitgevoerd voordat problemen zich voordoen.

Prettige bedrijfscultuur
Kan AI bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur? Jawel, door het automatiseren van repetitieve taken en het stimuleren van innovatie. Dit verhoogt de werktevredenheid en biedt medewerkers de mogelijkheid om zich te focussen op creatieve, innovatieve, klantgerichte taken.

Een van de grootste problemen in logistieke bedrijven is ongemotiveerd en geblokkeerd personeel door trage en inefficiënte systemen. Stelt u zich eens voor dat u overstapt van menu-gestuurde interfaces naar volledig geautomatiseerde, conversatiegerichte interfaces!

Conclusie

Het omarmen van toegepaste AI is niet alleen een concurrentievoordeel; het zal uiteindelijk een noodzaak blijken voor bedrijven die willen gedijen binnen het complexe en dynamische domein van supply chain management!

Al jaren wordt er gepraat over wendbare, transparante, veerkrachtige ketens. AI brengt flinke versnelling in deze ambitie.

Neem contact op voor een AI-exploratie workshop!


Vorige
Vorige

Werken bij Architechts

Volgende
Volgende

What’s next in Logistics Land?