What’s next in Logistics Land?


ICT & Logistiek 2023

Het was weer een feest van inspiratie bij ICT & Logistiek in de Jaarbeurs. De logistieke wereld evolueert razendsnel en het is opwindend om de nieuwste trends te ontdekken. Dit jaar draaide alles om het thema "Fit for the Future".

Uit alle trends kozen wij 10 takeaways!

1. Future-fit met digital
In de VUCA-wereld van supply chain en logistiek wordt inmiddels volledig herkend dat een digitaal fundament allesbepalend is voor het creëren van een wendbare, efficiënte en transparante keten.

Niemand kan immers voorspellen hoe de toekomst in transport en logistiek eruitziet. Het enige wat men kan doen, is operaties weerbaarder, wendbaarder en efficiënter maken. Kortom: Fit for the Future!

2. Data-gedreven logistiek
Hoe aan dit digitale fundament te bouwen? De ware kracht van logistieke optimalisatie ligt in het verbinden en activeren van data. From data to doing!

Constante gegevensuitwisseling brengt immers nieuwe mogelijkheden voor directe communicatie en besluitvorming tussen ketenpartners (en consumenten) met zich mee.

Ook intern, in productie- en distributiecentra, wordt volop geprofiteerd van robotisering, data-driven platformen en integrale IoT, die de intralogistiek en operationele processen optimaliseren.

Het waarborgen van datakwaliteit blijft hierbij echter van belang en is nog een groot aandachtspunt.

3. Het last-mile avontuur
Het plannen van de last mile wordt uitdagender, vooral in stedelijke gebieden waar steeds minder voertuigen welkom zijn. Bedrijven die investeren in slimme en duurzame planning software voldoen aan de groeiende verwachtingen van consumenten voor snellere, betrouwbare en duurzame leveringen.

Geavanceerde en groene route-planning, real-time tracking, fietskoeriers, slimme kluisjes en onbemande afhaalpunten helpen van de last-mile een prettige klantbeleving te maken.

4. Groei ketensamenwerking
Doordat supply chain-strategieën steeds meer prioriteit krijgen en meer geïntegreerd worden in de overkoepelende bedrijfsdoelstellingen, ontstaat er ook meer organisatiebrede erkenning van het strategisch belang van supply chain samenwerking.

Versterking van de samenwerking binnen de supply chain, inclusief leveranciers en distributeurs, is aan de orde van de dag! Een goed geïntegreerde keten zorgt voor meer efficiëntie, flexibiliteit en snelheid.

Pro-actieve samenwerking bevordert bovendien innovatie en de drive om samen bottlenecks aan te pakken.

5. Holistische SO&P
Het idee is inmiddels wel geland dat Sales & Operations Planning verder gaat dan een systeem of maatwerk applicatie. Het is met name proces- en mensenwerk.

Een holistische benadering van procesintegratie en menselijke betrokkenheid is dan ook de sleutel tot succes.

Dit kunnen wij bij Architechts volledig onderschrijven, omdat wij onze maatwerk planningsoplossingen van origine ontwikkelen vanuit een samenspel tussen mens, proces en tooling.

6. Invloed Supply Chain & Logistiek Manager

In steeds meer corporates en MKB wordt er ruimte gemaakt voor het strategisch belang van logistiek en de supply chain. In een VUCA-wereld is de supply chain immers van cruciaal belang voor het succes van een bedrijf.

Logistiek - en supply chain managers werken keihard aan het effectiever positioneren van hun werk als een strategische troef en plukken hier steeds meer de vruchten van, waardoor het bedrijf als geheel veerkrachtiger en concurrerender kan worden in een snel veranderende markt.

7. AI-powered decision-making

Slimme robots lopen er al genoeg in productie- en distributiecentra, maar ook vanuit de cockpit staat men steeds meer open voor geavanceerde, AI-gedreven technologie.

Dit stelt bedrijven in staat om proactief te reageren op veranderingen in de markt, vraagfluctuaties en operationele uitdagingen. Ook helpt Generative AI in toenemende mate bij het beantwoorden van complexe vraagstukken van ketenpartners of zelfs de eindklant.

Het besef groeit dat AI-gedreven besluitvorming de menselijke expertise niet inneemt, maar vooral aanvult. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor forecasting, probleemoplossing en innovatie.

8. Duurzaamheid no.1

Zo klaar als een smeltend ijsklontje: duurzaamheid wordt de norm. Bedrijven investeren in innovatieve planningsoplossingen en zetten circulaire samenwerkingen op poten om milieueffecten te minimaliseren.

Daarnaast bereiden zij zich voor op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vanaf 2024. Het mooie is dat duurzaamheid door steeds meer logistieke gamechangers gezien wordt als inspirerend.

Het biedt kansen voor innovatie van de operatie, de footprint én de relatie met de (eind-)klant.

9. Hyperautomation: stap voor stap
Dit is voor veel transportbedrijven en logistieke spelers nog altijd een toekomstvisie, toch zijn hier al enkele frontrunners mee bezig, zo weten ook wij uit de praktijk. Hyperautomation transformeert processen door maximale IT-integratie en digitalisering.

Waar integratie zorgt voor soepele data-uitwisseling, leidt superautomatisering van herhalende processen tot meer snelheid en effectiviteit. Dit opent de deur naar innovatie door echt maximale efficiëntie op alle terreinen te vergroten!

De focus ligt in de praktijk echter nog vaak op een strategische blauwdruk. Dit vliegwiel van digitale innovatie operationeel op gang brengen vraagt nogal wat van uw IT-ecosysteem, mensen en expertise. Wij denken uiteraard graag mee.

10. Unattended, connected retail
Tenslotte, nóg een trend waar wij veel herkenning in zien. De opkomst van onbemande, connected retail biedt nieuwe mogelijkheden voor een naadloze klantervaring en zeer efficiënte logistieke processen in de retailsector.

Door een combi van een uniek cloud-platform, geavanceerde betalingssystemen, slimme lockers en bestelzuilen, kunnen klanten supersnel producten selecteren en afrekenen. En dat alles in the blink of an eye.

IoT zorgt daarnaast voor het monitoren van voorraadniveaus, waardoor real-time voorraadbeheer en automatische, logistieke bevoorrading mogelijk is. Ook kan AI gaan helpen om te anticiperen op klantbehoeften, meer storytelling rondom producten te tonen, of de winkelbeleving te optimaliseren.

We’re ready for lift off!

Wij staan te trappelen om meer logistieke impact makers te versnellen met onze digitale oplossingen en cloud-native mindset, zodat zij nog beter kunnen opereren in onze uitdagende, snel veranderende wereld!

Nieuwsgierig?
Neem gerust eens contact op.


Vorige
Vorige

AI-gedreven supply chain

Volgende
Volgende

Maatwerk software: designed!